Twee ondernemers, twee perspectieven

Twee ondernemers, twee perspectieven

De ene een vriendelijk gasthuis in Vlissingen, de ander een sterrentent in Hengelo. Wat drijft ze, waar lopen ze tegenaan en wat willen ze van de ander weten?

Brigiet Stellaard
Heeft nu bijna twee jaar samen met haar man een hotel in Zeeland, de Belgische Loodsensociëteit. Een mooie zaak, maar destijds zonder ziel. De roze nepbloemen gingen eruit, een berg liefde en passie kwam erin. Het werkte: gasten voelen zich er thuis en het hotel krijgt een stuk betere recensies.
Lars van Galen
SVH Meesterkok Lars van Galen (38) ontving op zijn 33e zijn eerste Michelinster. Een jaar later, in 2012 nam hij samen met zijn compagnon het ietwat ingedutte hotel-restaurant ‘t Lanskink over. Samen renoveerden ze de boel compleet. Een jaar later ontving Van Galen weer een Michelinster, maar nu helemaal van hem zelf.
Twee ondernemers, twee perspectieven
Vraag 1

Hoe ben je hier terechtgekomen?

“Ik ben hier in Zeeland terecht gekomen vanwege de liefde, maar ondernemer was ik toch wel geworden. Zeker in het hotelwezen. Je geeft alles, je bent nooit meer vrij. Voor een baas is dat niet vol te houden, maar voor jezelf is het heerlijk. Want ondernemen is geen vak, maar een levensstijl. Als je het zo bekijkt, hoef ik nooit meer te werken.”

“Samen met mijn compagnon Richard van den Hoeven wilde ik een eigen zaak. Hij sales, ik koken. We hebben ‘t Lansink volledig naar onze hand gezet. Na vier jaar kan ik zeggen: ondernemen is gewoon echt heel leuk. Het betekent hard werken, maar wel alles zelf beslissen.”

Lars van Galen, Hotel/Restaurant 't Lansink

Vraag 2

Wat betekent groei voor jou?

“Stappen kunnen zetten, geen harde cijfers. Ja, financieel groeien we, en we krijgen meer gasten. Maar elke uitdaging oplossen, nieuwe dingen doen, beter worden in wat je doet: dat is voor mij groei. Als ik mijzelf zou laten leiden door de harde cijfers, zou ik er lang niet zoveel voldoening uit halen.”

“Dat is voor mij vooral persoonlijke groei. Ik moest een stap terug doen om verder te kunnen groeien. Ik had namelijk bij mijn vorige werkgever een MIchelinster gekregen en die moest ik een jaar later alweer inleveren, toen ik mijn eigen zaak begon. Inmiddels heeft ‘t Lansink ook weer een ster én heb ik honderd procent de vrijheid over de inrichting van de keuken, de gerechten en het personeel.”

Lars van Galen, Hotel/Restaurant 't Lansink

Vraag 3

Van welke fout heb je het meeste geleerd?

“De fout om domweg naar iemand te luisteren. Ik had het gevoel linksaf te moeten, mijn accountant zei rechtsaf. En dan blijkt linksaf goed geweest te zijn. Dat gebeurt mij niet meer. Ik neem de adviezen mee, maar trek vervolgens mijn eigen plan. Als een ander voor jou beslist wat je moet doen, ga je fouten maken. Mensen die ergens voor geleerd hebben en jou vervolgens vertellen wat je wel of niet kunt doen, dat zijn niet de mensen die dag en nacht in je zaak staan. Ze weten niet écht wat er speelt.”

“Ik ben wel eens met iemand gaan samenwerken in wie ik mij ongelooflijk heb vergist. Richard en ik hadden een spontaan idee voor iets nieuws, met een derde persoon. Het werkte niet. Niet iedereen begrijpt de horeca, het is een en al gastheerschap. Dat was niet zo in de ogen van die ander, die wilde niet een stapje harder of langer werken dan misschien was afgesproken. Daar heb ik van geleerd. Je moet goed onderzoeken met wie je samenwerkt, of je hetzelfde voor ogen hebt.

Lars van Galen, Hotel/Restaurant 't Lansink

Vraag 4

Brigiet stelt een vraag aan Lars

“Door wie laat jij je beïnvloeden en waarom?”

“Werkelijk beïnvloeden? Dat zijn er niet zoveel. We luisteren naar mijn financieel adviseur, die heeft kennis die wij niet in huis hebben. Mijn vader, die heeft ons gigantisch geassisteerd met de verbouwing. En natuurlijk mijn vriendin en onze twee kleintjes. Of de accountant mij beïnvloedt? Nee joh. Een accountant, daar moet je nooit naar luisteren. Die kan optellen en aftrekken voor je, maar die is meestal geen ondernemer.”

Lars van Galen, Hotel/Restaurant 't Lansink

Vraag 5

Lars stelt een vraag aan Brigiet

“Elke ondernemer heeft knappe dingen gedaan om te staan waar ie nu staat. Dus mijn vraag aan haar is: waar ben je het meest trots op?”

Lars van Galen, Hotel/Restaurant 't Lansink

“Een gekke: dat ik ooit iets níet heb gedaan. We werden destijds verliefd op een klein hotel. Businessplan, financiering, alles was klaar voor de transactie. We hebben er maanden aan gewerkt en toen deden we het tóch niet. We waren verliefd, maar zagen dat het financieel echt onverstandig was. Het was heel moeilijk, maar daarna kwamen we dit hotel tegen, een hotel dat nog veel beter was.”

Uitgelezen? Delen maar!

Groeifactor-app

Ondernemers-inspiratie voor onderweg: luister gesprekken, kijk video’s, lees artikelen.